Skip to Content

اظهارات مخالفان طرح جامع مدیریت شهری و روستایی

مخالفان معتقدند اجرای طرح جامع مدیریت شهری و روستایی موجب ناکارآمد شدن نهادها و سازمان‌ها می‌شود.

 

نادرقاضی پور در مخالفت با طرح جامع مدیریت شهری و روستایی گفت: طرح جامع مدیریت شهری و روستایی منظور بهینه سازی عملکرد ادارات توسط طراحان تدوین شده، در جریان رسیدگی به آن مواردی توسط کمیسیون اضافه شده است و اکنون به طرحی تبدیل شده که به جای افزایش قدرت مردم در اداره کشور می‌تواند مانند بمبی ساعتی موجب ناکارآمدی نهادها شود.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه توزیع قدرت دولت به قدرت‌های محلی آرزوی ما است اما این طرح را غیرعملیاتی و غیراجرایی می‌دانم، تصریح کرد: با الفاظ زیبا نمی‌توانیم طرح را بزرگ کنیم و توسط آن کشور اداره شود، این موضوع به عوامل مختلفی بستگی دارد.

وی با اشاره به اینکه نگاه روستاییان به قدرت، نحوه عدالت و سلامت حاکمیت با نگاه مردم تهران و شهرهای بزرگ به حاکمیت متفاوت است، ادامه داد: باور ندارم این طرح بتواند این مکتب را تأمین کند، نمی‌توانیم از مردم بخواهیم که آن گونه که ما دوست داریم فکر کنند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه طرح جامع مدیریت شهری و روستایی به هرج و مرج و دور شدن مردم از ما می‌انجامد، لازم است تا اشکالات آن را بیان کنیم، عنوان کرد: طرح جامع مدیریت شهری و روستایی بار مالی بسیار زیادی دارد و بر اساس قانون قابل طرح نیست.

این نماینده مردم در مجلس دهم خاطر نشان کرد: بهتر بود هیأت رئیسه مجلس، کمیسیون مشترکی را ایجاد می کرد تا طرح جامع مدیریت شهری و روستایی در آن بررسی می‌شد؛ در این طرح ورزشگاه‌ها، توزیع آب و برق، بیمارستان‌ها و فرودگاه‌ها به شهرداری‌ها تحویل داده می‌شوند.

مهرداد لاهوتی به عنوان دیگر مخالف این طرح گفت: مدیریت یکپارچه شهری دغدغه همه ما است و آن را در برنامه‌های مختلف تکرار کرده‌ایم، امروز 90 درصد شهرداری‌ها کمتر صد هزار نفر هستند.

وی با بیان اینکه منابع اعتباری انتقال اختیارات باید به صورت همزمان منتقل شوند که در این طرح انتقال صورت گرفته اما بار بزرگی را بر شهرداری‌ها و مردم تحمیل می‌کند، تصریح کرد: باید در فضای گفت‌وگو منابع مالی این طرح نیز تنظیم شود، امکان اجرای این طرح وجود ندارد.

نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه ماهیت اجرای کار شهرداری‌ها و دهیاری‌ها متفاوت است، نمی‌توان یک نسخه واحد برای آنها صادر کرد، ادامه داد: وضعیت مالی شهرداری‌ها به هم می ریزد، برای شهرداری‌ها دیوان محاسبات تعریف شده در حالی که دیوان محاسبات در کشور وجود دارد و نیاز به تعریف ساختار جدید نیست.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در پایان با تأکید بر اینکه در طرح جامع مدیریت شهری و روستایی 50 مورد از قوانین شهرداری‌ها تغییر و یا باطل شده که نگران‌کننده است، خاطر نشان کرد: در طرح مذکور کمیسیون‌های ماده 100 شهرداری‌ها سلب اختیار شدند.

علیرضا سلیمی نیز به عنوان مخالف دیگر طرح جامع مدیریت شهری و روستایی گفت: با تصویب طرح مذکور تغییرات عجیبی در ساختار دولت ایجاد می‌شود، بعد از 23 ماه کلیه تأسیسات و نیروی انسانی آموزش و پرورش به شهرداری‌ها تحویل داده می‌شود، اکنون که مدیریت تخصصی در وزارتخانه‌ها وجود دارد وضعیت اینگونه است.

نماینده مردم محلات و دلیجان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه دهیاری‌ها توان آسفالت کوچه و ساخت ساختمانی کوچک برای خود را ندارند، آنها برای تأمین هزینه‌های خود در صورت تصویب طرح مجبور به افزایش قیمت آب، برق و گاز می‌شوند، ادامه داد: شهرداری‌های کوچک چگونه می‌توانند انشعابات را درب کارخانه‌ها تحویل بدهند، در حال حاضر دولت 4 لایحه در این زمینه به مجلس تقدیم کرده، اجازه دهیم که آنها بررسی شوند.

عضو هیأت رئیسه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه طرح جامع مدیریت شهری و روستایی با چندین اصل قانون اساسی و سیاست‌های ابلاغی برنامه توسعه مغایرت دارد، گفت: برخی از واگذاری‌ها منوط به امکان شده است و عملاً در پاره‌ای از موارد اتفاقی صورت نمی‌گیرد، توقع داشتیم به دنبال انتخابی شدن شهرداری‌ها حرکت کنیم.

این نماینده مردم در مجلس دهم در پایان خاطر نشان کرد: بسیاری از مناقصات صوری است که در طرح جامع مدیریت شهری و روستایی فکری برای آنها نشده است.