Skip to Content
بازگشت به صفحه کامل

آیا دولت، مجلس را محرم خود می داند ؟!

مروری بر قرارداد محرمانه با پژو؛

 

قراداد محرمانه 400 میلیون یورویی ایران با خودروساز فرانسوی از آنجا پژو که حافظه تاریخی خوبی برای ایرانی ها باقی نگذاشته ، با واکنش نمایندگان ملت در مجلس مواجه شده است .

هرچند نمایندگان منتقد دولت صریح تر و شدیدتر به این قرداد و البته محرمانه بودن آن ،اعتراض دارند اما نمایندگان موافق دولت ، این قرارداد رابه شرط انتقال تکنولوژی مفید می دانند و فقط نسبت به محرمانه بودن حرف دارند . البته این نمایندگان باور ندارند که قرارداد با پژو برای مجلس محرمانه باقی بماند . در این گزارش نظرات و نکات وکلای ملت را درباره قرارداد محرمانه خودرویی بررسی می کنیم ولی پیش از آن به سابقه همکاری دو کشور در صنعت خودرو اشاره می کنیم.

 

همکاری صنعت خودرو ایران با پژو فرانسه

 

سال 2004 بین رؤسای‌جمهور ایران و فرانسه ، قراردادی مبنی بر آغاز فعالیت شرکت پژو از این سال و ادامه آن تا سال 2014 امضا کردند اما این شرکت فرانسوی از ابتدای سال2012 همکاری خود را با ایران به‌یک‌باره و بدون هیچ غرامتی بابت فسخ قرارداد ، قطع کرد ( در پی اعمال تحریم های ظالمانه علیه کشورمان) و شرکت ایران‌خودرو از این بابت متحمل خسارت‌های سنگین میلیاردی شد.

امروز با گذشت 3سال از بدقولی این شرکت، همزمان با سفر دکتر روحانی به فرانسه، توافقنامه ای بین دوشرکت خودروسازی پژو و ایران خودرو با سرمایه گذاری 400 میلیون یورویی ( معادل هزار و ششصد میلیارد تومان ) امضا شد .

بیش از یک هفته از امضای قرارداد جدید می‌گذرد ولی هنوز مدیران ایران‌خودرو درباره چند و چون قرارداد با پژو توضیحات شفافی نداده اند. و فقط وزیر صنعت، معدن و تجارت در مصاحبه کوتاهی از محرمانه بودن این قرارداد خبر داده و در پاسخ به این سوال که آیا برای پرداخت غرامت به ایران به دلیل قطع همکاری در قرار داد قبلی فکری شده یا نه؟ تنها به گفتن این جمله اکتفا کرد که غرامت پژو به ایران در قرارداد جدید دیده شده است و این در حالی است که تاکنون طرف فرانسوی پس از امضای قرارداد هیچ حرفی درباره غرامت نزده‌ است.

هرچند محسن صالحی نیا معاون وزیر صنعت این را گفته که در صورت خلف وعده طرف فرانسوی می توان با ارائه مستندات در مجامع بین المللی، این شرکت را محکوم به پرداخت غرامت کرد؛ ولی در شرایط فعلی چنین مسئله ای دیده نشده است.

 

قراداد با پژو صنعت خودرو ایران را متحول می کند

 

عضو کمیسیون صنایع مجلس از نمایندگان طرفدار دولت است که قرارداد با شرکت پژو را متحول کننده صنعت خودرو کشور می داند ولی در عین حال معتقد است اگر در قرارداد جدید انتقال تکنولوژی صورت نگیرد ، این قرارداد یک ریال هم ارزش نخواهد داشت.بیاتیان ،خوش بین است که دولت مجلس را به عنوان دستگاه ناظر از مفاد این قرارداد مطلع خواهد کرد.

 

بیاتیان عضو کمیسیون صنایع مجلس در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار مجلس تی وی با اشاره به همکاری های ایران خودرو با شرکت فرانسوی پژو گفت: به نظر میرسد قرارداد جدید می تواند فضای کشور را در بحث تولید خودرو تکان بدهد .

وی ادامه داد : مردم به دنبال محصولاتی هستند که به روز و دارای ایمنی بیشتری باشد و قرارداد جدید ایران خودرو با شرکت پژو فرانسه قرارداد خوبی به نظر می رسد .

 نماینده مردم بیجار در خصوص محرمانه بودن این قرارداد ها که توسط وزیر صنعت مطرح شده بود اظهار داشت : مجلس به عنوان دستگاه ناظر از مفاد این قراردادها مطلع خواهد شد و مفاد آن را به طور مشخص بررسی خواهد کرد .

وی در تشریح کلیاتی از مفاد این قرار داد افزود : قرار است شرکت پژو فرانسه سه نوع خودرو را به منظور تولید وارد ایران کند  و 400 میلیون یورو نیز سرمایه گذاری کرده و جرایم ترک بازار خودرو در زمان تحریم را نیز پرداخت نماید .

بیاتیان تصریح کرد : متاسفانه  تجربه انعقاد قرارداد ایران با سایر کشور ها بر اساس قوانین حقوق بین الملل کمی ضعیف بوده که به ترک یکباره این شرکت ها منجر شده است وشرکت های مذکور تنها شریک سود ما بودند که امیدواریم در قرارداد جدید این مسائل حل شده و شاهد ضررو زیان نباشیم .

وی در پایان خاطر نشان کرد : ما معتقدیم که متخصصین این شرکت ها باید به ایران بیایند و دانش خود را منتقل کنند کما اینکه اگر در قرارداد جدید انتقال تکنولوژی صورت نگیرد ، این قرارداد یک ریال هم ارزش نخواهد داشت.

 

پژو خیانت کرده باید کتبا عذرخواهی کند

 

نماینده مردم ارومیه واکنش شدیدی به نفس قرارداد با شرکت  پژو دارد و معتقد است این شرکت فرانسوی به ما خیانت کرده و باید از ملت بزرگ ایران اسلامی کتباً عذرخواهی کند، نادر قاضی پور همچنین تاکید دارد هر قرارداد خودروسازی باید شفاف باشد تا از رانت خواری و فساد جلوگیری شود .

 

عضو کمیسیون صنایع و معادن  در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی مجلس تی وی با اشاره به قرارداد همکاری با شرکت پژو فرانسوی اظهار داشت: در ابتدا شرکت پژو به ما خیانت کرده و باید از ملت بزرگ ایران اسلامی کتباً عذرخواهی کند و به هر نحو ممکن خسارت وارده به شرکت خودروسازی و ملت ایران را جبران نماید.

وی گفت: قراردادی که وزارت صنعت با شرکت خودروسازی پژو فرانسه معقد نموده باید شفاف و روشن باشد و ملت و نمایندگان مردم در مجلس در جریان نحوه تنظیم این قرارداد و نوع این همکاری قرار گیرند.

 

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی ضمن اشاره به محرمانه خواندن قراردادهای خودروسازی از سوی وزیر صنعت تاکید کرد: هرگونه قرارداد خودروسازی باید شفاف شود تا از رانت خواری و فساد جلوگیری شود. این قراردادها برای ما و مردم محرمانه است ولی برای صهیونیستها که همه جا جاسوس دارند محرمانه نیست؟

وی با طرح این سئوال که آیا در این قرارداد تکنولوژی و صنعت هم منتقل می شود یا فقط مونتاژ در ایران انجام می شود؟ خاطرنشان کرد: ما بازار مصرف شرکتهای خودروسازی فرانسوی نیستیم و به مونتاژ خودرو نیاز نداریم بلکه انتقال تکنولوژی و صنعت باید وارد کشور شود.

در پایان قاضی پور نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی ضمن ابراز نگرانی از تجربیات همکاری با شرکت خودروسازی پژو افزود: از اقای نعمت زاده وزیر صنعت باید پرسید که چه تضمینی وجود دارد که شرکت پژو مجدداً به طور یکطرفه قرارداد همکاری خود با ایران را به هردلیل قطع ننماید و در صورت تکرار خسارت وارده به ملت و منافع ملی را چه کسی باید بپردازد؟

 

انعقاد قرارداد با پژو ، درصورت انتقال دانش صنعت مفید است

 

نماینده بوئین زهرا ، نسبت به انعقاد قرارداد با شرکت پژو خوش بین است اما او هم این قرارداد را درصورت انتقال دانش صنعت خودروسازی به کشور مفید می داند و در عین حال محرمانه کردن این قراردادها را در کشور بی سابقه می داند .

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی: دراین قراردادها باید انتقال دانش فنی و سرمایه گذاری مورد توجه قرار گیرد/ برای جلوگیری از ضرر و زیان باید بسیار محتاطانه عمل کنیم.

 

روح الله عباسپور در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی صدا و سیما با اشاره به قراردادهای همکاری بین خودروسازی پژو فرانسه و ایران اظهار داشت: متاسفانه شرکتهای خودروسازی فرانسه برخلاف تعهداتشان در قرارداد همکاری نسبت به ما بد عمل کردند و یکدفعه قراردادها را به صورت یکجانبه لغو کردند و در شرایط تحریم ایران، به امریکا پیوستند.

وی افزود: البته در این زمینه خسارت وارده به آنها بیشتر از ما بود و هشت هزار کارگرشان از کار اخراج شد. اگرچه ما نیز در این زمینه آسیب دیدیم و اکنون در قراردادهای جدید باید این خسارتها از سوی آنها جبران شود.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی معتقد است: انعقاد قرارداد با توجه به شرایط جدید اگر به انتقال صنعت منجر شود مفید است. دراین قراردادها باید انتقال دانش فنی، تکنولوژی و همچنین سرمایه گزاری مورد توجه قرار گیرد.

وی محرمانه دانستن این قراردادها را در کشور بی سابقه دانست و گفت: من نمی دانم چرا باید در داخل کشور قراردادها محرمانه عنوان شوند؟ اگر این قرارداها به گونه ای باشد که خدای نخواسته منافع ملی ایران به خطر بیفتد ممکن است خسارات جبران ناپذیر باشد. آیا نباید نمایندگان ملت و کارشناسان از مفاد این قراردادها آگاه باشند؟

عباسپور نماینده بوئین زهرا در مجلس شورای اسلامی گفت: متأسفانه هیچ تضمینی برای لغو یکطرفه قرارداد از جانب شرکت های خودروسازی فرانسه مانند دفعه قبل وجود ندارد. زیرا اینها از امریکا می ترسند و از وی دستور می گیرند. امریکا نیز متأثر از اسراییل است، بنابراین ما در تنظیم این قرارداها برای جلوگیری از ضرر و زیان باید بسیار محتاطانه عمل کنیم.

 

فقط قرارداد بین شرکت های خصوصی ،می تواند محرمانه باقی بماند

 

نماینده مردم قائمشهر ، در عین حالی که به انتقال تکنولوژی خودروسازی به کشور اعتقاد دارد ، به دلیل رفتارهای گذشته پژو به آن بی اعتماد است و البته بر اطلاع نمایندگان مجلس از مفاد قرارداد با پژو به شدت اصرار دارد .سید هادی حسینی می گوید خودروسازهای ایرانی هنوز خصوصی نشده اند که بتوانند قرارداد محرمانه بین المللی داشته باشند .

عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی گفت : قراردادها به هیچ وجه برای مجلس محرمانه نیست قراردادها در صورتی می توانند محرمانه باشند که توسط دو شرکت خصوصی منعقد شوند.

 

سید هادی حسینی در گفت و گو اختصاصی با خبرنگار مجلس تی وی با بیان اینکه انتقال تکنولوژی به داخل ایران بسیار خوب است گفت : بیشترین نوع از انواع ماشین هایی که در این توسط مردم استفاده می شود مدل های پژو است و ورود مدل های جدید از این محصول به نظر خوب است  .

وی با اشاره  به اینکه این شرکت ها در گذشته و در مواقع حساس پشت ایران را خالی کرده اند ادامه داد : در صورتی که این قرارداد ها مانند گذشته منجر به ضرر و زیان برای صنعت کشور شود عقد چنین قرارداد هایی خوب نیست .

نماینده مردم قائمشهر در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه قراردادها به هیچ وجه برای مجلس محرمانه نیست اظهار داشت : قراردادها در صورتی می توانند محرمانه باشند که توسط دو شرکت خصوصی منعقد شوند.

وی با بیان اینکه مسئولین شرکت خودرو سازی ایران خودرو از تجربه کافی برای عقد قرارداد های جدید برخوردارند افزود : معتقدم که اینبار مفاد قرارداد به گونه ای است که در آینده شرکت خودروسازی ایران را درگیر نخواهد کرد  .

حسینی در پایان تصریح کرد : در گذشته کدورت هایی با شرکت خودروسازی فرانسه وجود داشته که باعث عدم موفقیت این شرکت ها شده است اما امیدواریم  در آینده شاهد موفقیت این شرکت ها باشیم

 

از تعطیلی مجلس برای قراردادهای محرمانه سوء استفاده نشود

 

نماینده مردم سروستان همکاری با پژو را به شرطی مفید می داند که  با انتقال تکنولوژی  همراه باشد و می گوید پژو در گذشته ، صرفا ما را به بازار خودرو تبدیل کرد .

داریوش اسماعیلی نسبت به محرمانه خواندن این قرارداد از سوی  وزیر صنعت واکنش تندی دارد و میگوید ،  امیدوارم از تعطیلی مجلس تا زمان برگزاری انتخابات سوئ استفاده نشود که در غیر اینصورت وزیر صنعت و معاونان ایشان را برای پاسخگویی به مجلس فرامی خوانیم .

داریوش اسماعیلی در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی مجلس تی وی با اشاره به عملکرد شرکت های خودروسازی فرانسوی و تعامل شرکت های ایرانی با این خودروسازی ها اظهار داشت: آن چیزی که در دنیا مرسوم است استفاده از تجربیات کشورهاست و هیچ کشوری نمی تواند همه تجربیات را بدست آورد. در زمینه خودروسازی هم کشور فرانسه تجربیات بسیار خوبی دارد. اگرچه باید با تاکید بر اقتصاد مقاومتی  تکیه بر تولیدات داخلی داشته باشیم ولی می توانیم از این تجربیات هم استفاده کنیم.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی: در گذشته شرکت پژو فرانسه  کشور ما را به بازار خودروهای خود تبدیل کرد. هم اکنون پژوهایی که در داخل تولید می شود به علت منتقل نشدن  تکنولوژی عیب و نقص های فراوانی دارد.

 

وی گفت: همراهی و همکاری بین خودروسازان ایران و فرانسه می تواند مفید واقع شود مشروط براینکه همراه با انتقال تکنولوژی باشد اگر کشور به بازاری برای تولیدات شرکت های پژو، رنو و .. تبدیل شود و مصرف گرایی صرف ایجاد شود این قطعا به ضرر منافع ملی ماست. اگر خودروسازان داخلی با برنامه پیش روند قطعا در این زمینه  موفق خواهند بود.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با تاکید بر لزوم انتقال تکنولوژی توسط شرکتهای فرانسوی خاطرنشان کرد: اگر تجربیات تلخ گذشته را در نظر نگیریم و به فراموشی بسپاریم این همکاری به ضرر ما خواهد بود. در گذشته شرکت پژو فرانسه به ایران آمد و کشور ما را به بازار خودش تبدیل کرد. هم اکنون پژوهایی که در داخل تولید می شود به علت عدم انتقال کامل تکنولوژی دارای عیب و نقص های فراوانی است.

وی با اشاره به محرمانه خواندن قراردادهای خودروسازی از سوی وزیر صنعت معدن و تجارت گفت: اگر منظور از محرمانه بودن این قراردادها این است که مفاد قرارداد از دسترس مجلس و سایر دستگاه های نظارتی و همچنین صاحبان فکر و اندیشه پنهان باشد به هیچ عنوان قابل قبول نیست.

اسماعیلی نماینده مردم سروستان در مجلس شورای اسلامی ضمن ابراز امیدواری از عدم سوء استفاده از تعطیلی مجلس به علت انتخابات متذکر شد: مطمئنا بعد از انتخابات، کمیسیون صنایع و معادن پیگیر این قراردادها خواهد بود و وزیر صنعت و معاونان ایشان را برای پاسخگویی به مجلس فرامی خوانیم.

وی با اشاره به یکطرفه شدن قرارداد همکاری شرکت های خودروسازی  فرانسه با ایران در زمان شروع تحریم ها گفت: هرچه قراردادها از نظر حقوقی جدی تر و قوی تر منعقد شود تضمینی برای آینده و مانع از لغو یکطرفه قرارداد خواهد بود.

 

اصرار بر قرارداد با پژو سؤال‌برانگیز است

 

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس اصرار مدیران ایران‌خودرو برای قرارداد با پژو را سوال‌برانگیز دانست و با تاکید بر اینکه تامین منابع برخی افراد، پشت امضای این قرارداد مطرح است، گفت: چه تضمینی هست که پژو به تعهدات خود عمل کند؟

علی علیلو در گفت‌وگو با تسنیم، با اشاره به اینکه اصل تنظیم قرارداد مجدد با شرکت پژو آن هم با در نظر گرفتن بداخلاقی و بی‌عهدی این شرکت در گذشته، سنجیده نبود، اظهار داشت: شاید در آن موقع شرکت پژو بهانه اعمال تحریم‌های بین‌المللی را مطرح می‌کرد اما این شرکت باید تا جایی که می‌توانست تعهدات خود را انجام و مابقی را با اعلام رسمی به دلیل اعمال تحریم‌ها به تعویق می‌انداخت نه آنکه یک مرتبه بازار ایران را رها کند.

 رئیس کمیته تحقیق و تفحص از صنعت خودروسازی مجلس با تأکید براینکه برخی از کنار این قرارداد پژو منافعی را کسب می‌کنند، تصریح کرد: یکی از وزرای فرانسوی بعد از اعلام این قرارداد مطرح کرده که پژو بدترین و بیشترین ضررها را از تحریم ایران دیده است. حال در این شرایط که خودشان اعتراف می‌کنند نباید ما به‌راحتی با آنها قرارداد امضا می‌کردیم.

وی ادامه داد : نفس اینکه ما با پژو قرارداد مجدد منعقد کرده‌ایم اشتباه است اما نباید برخی نکات مثبت این قرارداد را نادیده بگیریم. در این قرارداد پژو ملزم به سرمایه‌گذاری مشترک در ایران شده است همچنین باید در انتقال تکنولوژی نیز علاوه بر صادرات 30 درصدی محصولات اقدامات لازم را انجام دهد.

علیلو اضافه کرد: در این قرارداد خودروهای نسبتاً جدید تولید خواهند شد اما باید این نکته را در نظر بگیریم که در قرارداد ال90 نیز همین حرف‌ها مطرح بود اما چرا بند بند آن اجرا نشد؟! چرا رنو در قرارداد ال90 تمام بندهایی که به نفع خود بود را اجرا کرد اما مابقی را اجرایی نکرد؟! به طور حتم در آن مقطع اشکالات مدیریتی و عدم نظارت باعث بروز این مشکلات شد.