Skip to Content
بازگشت به صفحه کامل

بودجه 95 عملیاتی نیست/ منابع و مصارف همخوانی ندارد

علیمردانی :

نماینده مردم زنجان در مجلس گفت: از معایب بودجه امسال، متأسفانه این است که می‌بینیم هزینه‌ها افزایش پیدا کرده ولی درآمدها متناسب با افزایش هزینه‌ها نیست؛ در کمیسیون تلفیق نیز 25 هزار میلیارد تومان مجدد این هزینه‌ها را افزایش دادند که بخش قابل‌توجه منابع معمولا تحقق پیدا نمی‌کند.

به گزارش مجلس تی وی محسن علیمردانی نماینده مردم زنجان در مجلس شورای اسلامی، در نشست علنی امروز (یکشنبه 22 فروردین ماه 95) طی سخنانی به عنوان مخالف کلیات لایحه بودجه سال 95 اظهار داشت: بودجه سال 95 قطعا معایب و محاسن بسیاری دارد، ولی متأسفانه معایب بودجه، اصلاح و برطرف نشده است.

وی افزود: از معایب بودجه امسال، متأسفانه این است که می‌بینیم هزینه‌ها افزایش پیدا کرده ولی درآمدها متناسب با افزایش هزینه‌ها نیست؛ در کمیسیون تلفیق نیز 25 هزار میلیارد تومان مجدد این هزینه‌ها را افزایش دادند که بخش قابل‌توجه منابع معمولا تحقق پیدا نمی‌کند.

نماینده مردم زنجان در مجلس شورای اسلامی همچنین تصریح کرد: بهتر بود کمیسیون تلفیق و دولت گزارش می‌داد که جمع کل منابع عمومی دولت در سال گذشته چه میزان عملکرد داشته و بعد از آن متوجه می‌شدیم به چه میزان با بودجه 95 مغایرت دارد، به ویژه زمانی که مغایرت بیش از 20 درصد باشد، بودجه‌نویسی دیگر اصلا اثربخش نیست و باعث نابسامانی در هزینه‌ها می‌شود. هزینه جاری بالای 200 هزار تومان امسال نه تنها در راستای اقتصاد مقاومتی نیست، بلکه هم مغایر برنامه و هم مغایر سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری است؛‌ چراکه باید هم با فروش دارایی از جمله نفت این منابع را تهیه کنیم و با عدد آورده‌ شود.

علیمردانی بر همین اساس اضافه کرد: متأسفانه هم فروش دارایی کشور را داریم و هم چیزی برای بودجه و اعتبارات عمرانی نگذاشته‌اند، این نوع بودجه‌نویسی اصلا نباید مورد قبول نمایندگان قرار بگیرد.

وی ادامه داد: این نوع بودجه نویسی همچنین باعث نابسامانی در بازار ارزی و پولی شده و انضباط مالی را در گذشته شاهد بودیم که چقدر کاهش داشت و دلالی در این زمینه به کارآفرینی و تولید صدمه زد.

نماینده مردم زنجان در مجلس شورای اسلامی در زمینه اقتصاد مقاومتی عنوان کرد: با توجه به اینکه رهبر معظم انقلاب امسال را بر این اساس نام‌گذاری کردند، ولی متأسفانه در کمیسیون تلفیق این مسئله تاکنون موردتوجه قرار نگرفته است. در قانون برنامه پنجم توسعه آورده شده به منظور استقرار نظام بودجه‌ریزی عملیاتی، دولت موظف است تا پایان سال دوم برنامه، به تدریج زمینه‌های لازم را برای تهیه بودجه به روش عملیاتی در کلیه دستگاه‌های اجرایی فراهم آورد به نحوی که لایحه بودجه سال سوم برنامه، تدوین و به مجلس شورای اسلامی تقدیم شود.

وی اضافه کرد: بررسی بودجه سال 94 و سال قبل نیز اخطار داده شد که بودجه باید به روش عملیاتی باشد که متأسفانه چنین اقدامی از سوی دولت انجام نگرفته است. همچنین به موجب برنامه پنجم توسعه افزایش اعتبار هزینه‌های دولت باید سالانه 2 درصد کمتر از نرخ تورم باشد که به این موضوع اصلا توجه نشده و کاملا بحث برنامه و اقدام به آن به فراموشی سپرده شده است.

علیمردانی در خاتمه تصریح کرد: هر سال ما می‌دیدیم که بحث طرح‌های آبیاری تحت فشار به بخش‌های خصوصی تعاونی حداقل به صورت بلاعوض اعطا می‌شد که امسال متأسفانه کمیسیون این موضوع را به غلط اصلاح کرده که امیدوارم موردتوجه قرار بگیرد.

وی افزود: متأسفانه در خصوص کشاورزی و اشتغال در این حوزه بسیار صدمه وارد می‌کند و به نوعی هدررفت آب در بخش کشاورزی که می‌توانست با کمک به آبیاری تحت فشار به بخش‌های خصوصی و تعاونی مورد توجه قرار بگیرد و باعث اصلاح در کشور شود،‌ این مسئله باعث صدمه به بحث اصلاح آبیار در حوزه کشاورزی می‌شود. با توجه به معایبی که لایحه بودجه سال 95 دارد، نمایندگان رأی منفی به این لایحه بدهند.