Skip to Content

تنوع مدارس، علت اصلی بی عدالتی آموزشی

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با انتقاد از کم رنگ بودن عدالت آموزشی در کشور گفت: در مبحث عدالت آموزشی اگر به پیش پا افتادترین امکان آموزشی یعنی جغرافیای آموزش بنگریم این بی عدالتی در شهرهای محروم و مرزی بیشتر از مکان های دیگر کشور است.

 

 
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی مجلس تی وی به نقل از خانه ملت؛ قاسم احمدی لاشکی  با بیان بی عدالتی در آموزش و پرورش به نابرابری امکانات  آموزشی اشاره کرد و گفت: در آموزش و پرورش امروز ما عدالت معنایی ندارد، در مبحث عدالت اموزشی اگر به پیش پا افتادترین امکان آموزشی یعنی جغرافیای آموزش بنگریم این بی عدالتی در شهرهای محروم و مرزی بیشتر از مکان های دیگر کشور است، از شهرهای سیستان و بلوچستان گرفته تا کرمان و خراسان جنوبی هنوز که هنوز است؛ به لحاظ جغرافیای آموزشی مدارسی هستند که استانداردهای لازم برای آموزش  را  ندارند؛ حتی در برخی از مدارس دولتی امکانات اولیه آموزشی مانند میز، نیمکت و تخته سیاه وجود ندارد و در بعضی دیگر مشکلاتی نظیر کمبود کلاس و معلم، موجب شلوغی کلاس ها و در نتیجه کاهش کیفیت یاد دهی و یادگیری مطالب درسی شده است.

افزایش فقر آموزشی و شکاف طبقاتی در سایه نبود عدالت آموزشی

نماینده مردم نوشهر و چالوس در مجلس شورای اسلامی افزود: اگر بخواهیم ساده ترین تعریف از عدالت آموزشی را بیان کنیم، یعنی ایجاد فرصت یادگیری برابر و مساوی  برای دانش آموزان سراسر کشور، این برابری می تواند در زیر ساخت های لازم به رسیدن عدالت اجتماعی را فراهم کند؛ علت اصلی این بی عدالتی در حوزه آموزش تنوع مدارس است؛ رشد قارچ گونه مدارس و گلچین کردن دانش آموزان با دو گزینه وضعیت مادی و جایگزین کردن رابطه به جای استعداد دانش آموزان در ثبت نام، نمونه بارز بی عدالتی در آموزش  است،  در این بین عدم برابری و تساوی در ظرفیت های رشد و یادگیری، مسبب دلسردی دانش آموزان محروم از امکانات آموزشی و عقب ماندن آنان از رقابت های مهم درسی مانند کنکور، نسبت به دانش آموزان متمول می شود و به نظر می رسد همین امر در آینده ای نه چندان دور، بر افزایش فقر آموزشی و شکاف طبقاتی در میان اقشار مختلف جامعه، دامن بزند.

نماینده مردم درمجلس دهم یاد آور شد: بعد از انقلاب 23 نوع مدرسه ساخته ایم از مدرسه تیزهوشان گرفته تا مدارس هیات امنایی  و شاهد و..... انقلابی که به نام مستضعفین شکل گرفت باید بدون هیچ گزینه برتری در راستای آموزش ورود پیدا کند؛ اما امروز از شورای عالی انقلاب فرهنگی تا شورای عالی آموزش و پرورش هریک با توجه به شرایط مختلف مجوز احداث مدارس با امکانات آموزشی مختلف ارائه می دهند؛ در این میان مجلس شورای اسلامی دو دسته  مجوز دولتی و غیر دولتی بودن را صادر کرد.

احمدی با بیان ناعدالتی در ورود به دانشگاه به تقسیم بندی دانش آموزان اشاره کرد و گفت: دانش آموزان در مناطق را به سه دسته 1و 2 و 3  تقسیم کردیم تا براساس آن به دانشگاه  وارد شوند، آیا براساس این تقسیم بندی دانش آموزان وارد دانشگاه می شوند؟ از طرفی تمام تصمیمات  آموزشی بدون توجه به شرایط شهرهای دیگر در تهران برنامه ریزی می شود؛ از نگارش کتب درسی تا طراحی سوالات آموزشی همگی بدون توجه به شرایط  فرهنگی و اقتصادی  کل دانش آموزان طراحی می شود پس در این حوزه هم عدالت آموزشی را رعایت نکرده ایم.

وی در ادامه تصریح کرد: رشد قارچ گونه موسسات آموزشی مشکل دیگری است ، تا جایی که این موسسات اصل ماجرا و آموزش و پرورش حاشیه شده است ؛ متاسفانه موسسات مختلف با نام های متفاوت امروز جای مدارس را گرفته اند و امروز کسی در کنکور قبول می شود که در این کلاس ها شرکت کرده؛ در این بین  توقع داریم دانش آموزی که در محروم ترین نقطه کشور درس می خواند با دانش آموزی که در بهترین مدارس بیشترین امکانات ادامه تحصیل را دارد ، در یک کنکور  برابر شرکت کنند در نتیجه بیشترین پذیرفته شدگان کنکور همان دانش آموزان مراکز آموزشی  و موسسات غیر دولتی هستند.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: اگر روندی مثبت در راستای عدالت آموزشی ایجاد نشود وضعیت بدتر از این خواهد شد؛  اما امیدورایم  وزیر جدید آموزش و پرورش با حذف مدارس غیر دولتی اقدام آموزش برابر در کل کشور را مهیا کند،  با توجه به اینکه در پایان دوره مجلس دهم  هستیم؛ احتمال نمی دهم که طرح و لایحه ای در این حوزه به مجلس ارائه  شود؛ شاید این موضوع در مجلس یازدهم مورد بررسی قرار بگیرد.