Skip to Content

توسعه صنعت ریلی نیازمند سرمایه خارجی

عضو هیات رئیسه کمیسیون عمران مجلس، بر ضرورت جذب سرمایه خارجی برای تکمیل شبکه ریلی و همچنین توسعه آن تاکید کرد و گفت: بی توجهی به تقویت زیرساخت های حمل و نقلی به ویژه در حوزه ریلی ایران را از گردونه رقابت های بین المللی خارج می کند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی مجلس تی وی به نقل از خانه ملت، شادمهر کاظم زاده با تاکید بر ضرورت توسعه شبکه ریلی در کشور، گفت: در شرایط فعلی که تحریم های ظالمانه ای علیه ایران اعمال شده و خرید هواپیما ممکن نیست باید سرمایه گذاری ها به سمت توسعه شبکه ریلی هدایت شود.

 

نماینده مردم ایلام، دره شهر و آبدانان در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه استفاده از موقعیت ممتاز جغرافیایی کشور نیازمند ایجاد زیرساخت های لازم است، افزود: در حال حاضر وضعیت موجود در صنعت حمل و نقل ریلی مناسب نبوده و نیاز است برای بهبود شرایط سرمایه ها به سمت اتصال شبکه ریلی استان های مختلف به یکدیگر هدایت شود.

شبکه ریلی موجود کفاف نیاز کشور را نمی دهد

این نماینده مردم در مجلس دهم، با تاکید بر اینکه حدود 10 الی 11 هزار کیلومتر خط ریل کشور عملا نمی تواند پاسخگوی پهنه جغرافیایی کشور باشد، تصریح کرد: با توجه به پهنه جغرافیایی کشور ، نیازمند توسعه ریلی  به اندازه دو برابر وضعیت کنونی هستیم. 

وی با اشاره به اینکه بسیاری از استان های کشور در حال حاضر از اتصال به شبکه ریلی محروم هستند، گفت: دولت باید با اتخاذ سیاست های منسجم علاوه بر تکمیل شبکه ریلی در کشور با استفاده از توان داخلی نسبت به واردات تکنولوژی و فناوری نیز اقدام کند.

کاظم زاده با بیان اینکه بسیاری از واحدهای تولید ریل و واگن در کشور با کمبود منابع مالی اما فعال هستند، افزود: توجه به ظرفیت های داخل در حوزه تولید ریل و واگن یکی از ضرورت هایی است که در سال های اخیر مدنظر قرار گرفته اما لازم است که سرمایه های خارجی نیز برای تقویت تولید داخل به کار گرفته شود.

ضرورت اتصال شبکه ریلی ایران به کشورهایی که اشتراکات زیادی با ما دارند

وی با تاکید بر ضرورت اتصال شبکه ریلی ایران به کشورهایی که اشتراکات زیادی با ما دارند، تصریح کرد: در حال حاضر شبکه ریلی یکی از شقوق مهم حمل و نقلی است که در جابه جایی مسافر و کالا رتبه خوبی در مراودات بین المللی دارد.

این نماینده مردم در مجلس دهم، با بیان اینکه بی توجهی به تقویت زیرساخت های حمل و نقلی به ویژه در حوزه ریل ایران را از گردونه رقابت های بین المللی خارج می کند، گفت: با توجه به اینکه ایران در مسیر تجارت بسیاری از کشورهای منطقه قرار دارد باید بتوانیم با بهبود زیرساخت های حمل و نقلی و افزایش اتصالات در این حوزه بهره مندی لازم را انجام دهیم.

واردات تکنولوژی در حوزه ریلی لازم است

کاظم زاده با تاکید بر اینکه  موافق بستن درهای کشور نیستیم، افزود: واردات تکنولوژی در حوزه ریلی از مهم ترین مواردی است که می تواند صنعت تولید ریل و واگن را در کشور  ارتقا ببخشد.

 

وی ادامه داد: بهترین گزینه در شرایط فعلی جذب سرمایه های خارجی است که می تواند علاوه بر تکمیل زیرساخت های ریلی کشور اتصال به همه نقاط را نیز مهیا کند.

این نماینده مردم در مجلس دهم، با تاکید بر اینکه واردات قطعات و حتی لوکوموتیو و ریل نمی تواند به بهبود وضعیت صنعت ریلی ایران کمک کند، گفت: شاید واردات این موارد برای مدت کوتاه 10 ساله مفید باشد اما در نهایت عایدی برای کشور نخواهد داشت از این رو تکیه بر توان داخلی گزینه بهتری است.

نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: باید با دستچین کردن سرمایه گذاران خارجی که کمترین اثرپذیری از رفتارهای خصمانه آمریکا دارند به بهبود وضعیت صنعت ریلی کشور اقدام کنیم