Skip to Content

حمایت از کالای ایرانی با راه اندازی شبکه ایران کالا

دكتر علي عسكري؛

 
رئيس رسانه ملي در كميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي گزارشي از عملكرد صداوسيما در زمينه شعار سال و حمايت از كالاي ايراني ارائه كرد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی مجلس تی وی به نقل از روابط‌عمومي رسانه ملي، دكتر علي عسكري در اين نشست با بيان اينكه حمايت از كالا، حمايت از بسياري  فرآيندهاي ملي اعم از كلان و خرد است گفت: بر اين مبنا براي اينكه بخواهيم به حداكثر سازي توليدات و حداقل سازي واردات دست‌يابيم بايد بسياري ازچرخه‌هاي اقتصادي كشور اصلاح شوند و اگر همه دستگاه‌ها در  اين زمينه هم افزا نشوند كشور به اين مهم نخواهد رسيد. وي حمايت رسانه ملي از كالاي ايراني را به سه عرصه  مسئولان، مردم و توليدكنندگان تقسيم كرد و گفت : هر كدام از اين عرصه ها در توليد كالاي ايراني نقش دارند و رسانه ملي موظف است هم از مسئولان بخواهد كه زمينه هاي كسب و كار را فراهم كنند، هم كالاهاي توليد داخل را تبليغ كند و هم توليد كنندگان  را توجيه كند كه اين امر فرآيندي تدريجي است و رسيدن به زمان‌بر است.
رئيس رسانه ملي با اشاره به اوضاع اقتصادي و اثر نوسانات ارزي بر دوام توليد گفت: موضوع كالاي ايراني موضوعي تك ساحتي و تك بعدي نيست و موضوعات مختلف بررونق آن اثر دارد. 
دكتر علي عسكري با اشاره به تلاش دشمن براي القاي يأس و نااميدي در جامعه گفت: رسانه ملي به طور مداوم با نظرسنجي‌هاي متعدد، افكار عمومي را رصد ميكند و مي‌كوشد با برنامه‌هاي اميد آفرين اين سياست دشمن را بي‌اثر ‌كند. وي افزود: اعتماد و اميد به آينده، سرمايه اجتماعي است كه صداو سيما مي‌كوشد با سنجش افكار عمومي و برنامه‌سازي بر مبناي اميد آفريني، آن را بالا ببرد. 
دكتر علي عسكري با تأكيد بر اهميت افكار عمومي در دنياي امروز گفت: امروز در دنيا تهديدها، تهديدهاي افكار عمومي پايه است و صداوسيما به اين موضوع توجه ويژه‌اي دارد. وي با اشاره به پيچيدگي كار رسانه و اهميت افكار عمومي گفت: همه ما در كشور بايد بتوانيم افكار عمومي جامعه را زير پرچم نظام اسلامي حفظ كنيم. دكتر علي عسكري توليد و تقويت برنامه‌هاي شاخص را در شبكه‌هاي تلويزيوني و راديويي، يكي از راه‌هاي اثربخشي بر افكار عمومي دانست و از تلاش سازمان براي حفظ اين برنامه‌ها خبر داد.
 وي با بيان اينكه اگر رسانه اي داراي برنامه شاخص نباشد در اين هياهوي رسانه اي دوام نمي‌آورد گفت: سازمان صداوسيما  بر مبناي شعار سال در برنامه‌هاي شاخص خود به طور مستقيم و غير مستقيم به حمايت از كالاي ايراني پرداخته‌است. رئيس رسانه ملي از تبليغ رايگان كالاهاي ايراني در شبكه‌هاي صداوسيما خبر داد و راه‌اندازي شبكه‌ ايران كالا را ابتكاري ديگر در زمينه حمايت از كالاي ايراني خواند. وي افزود: در برنامه‌هاي شبكه ايران كالا، با معرفي كارشناسان حوزه توليد، توليدكنندگان ، فنآوري هاي توليد، كالاها و رقباي آنها، صنايع كوچك و متوسط را هويت بخشي مي‌كنيم.
 رئيس رسانه ملي با بيان اينكه امروز در كشور حدود 80 هزار كارگاه و كارخانه كوچك و متوسط وجود دارند گفت: اكنون نيمي از اين تعداد فعالند و نيم ديگر درصورت تبليغات رسانه‌اي مي‌توانند احيا شوند. وي از اثر تبليغات رسانه ملي بر عملكرد و سودآوري اين كارخانه‌هاي كوچك و متوسط سخن گفت و افزود:
ما در شبكه ايران كالا با تبليغ رايگان، اين صنايع را تقويت مي‌كنيم چرا كه مي‌دانيم حمايت از اين صنايع بركات زيادي براي كشور دارد. 
دكتر علي عسكري همچنين از اهميت بالابردن جذابيت برنامه‌هاي شبكه ايران كالا ياد و تأكيد كرد بايد با طراحي برنامه‌هاي جذاب مانند مسابقه و رتبه‌بندي كالاها بر مخاطبان اين شبكه افزود.
رئيس سازمان صداوسيما موضوع اقتصاد را موضوعي حياتي دانست كه در تمام بخش‌هاي سازمان به آن توجه مي‌شود. وي بر لزوم همگرايي بخش اجرايي با رسانه ملي تاكيد كرد و گفت: تنها با هماهنگي بخش اجرايي و رسانه‌ها و به‌ويژه رسانه ملي است كه مي‌توان در برنامه‌هاي كلان كشور به موفقيت رسيد و ما هم اكنون به اين هماهنگي بسيار اميد داريم.
رئيس رسانه ملي افزود: سازمان صداوسيما از وزيران خواسته است كميته هاي مشتركي با اين سازمان تشكيل دهندتا همگرايي بيشتري با دولت ايجاد شود. 
وي با بيان اينكه بهترين كالاي ايراني كالاي فرهنگي است كه هم درآمدزا و هم اشتغال‌زاست گفت: تا كنون تعداد قابل توجهي از توليدات نمايشي و پويانمايي رسانه ملي به كشورهاي ديگر صادر شده استوبايد در اين مسير تلاش بيشتري داشته باشيم
دكتر علي عسكري همچنين در بخش ديگري از سخنانش با اشاره به صحبت‌هاي يكي از نمايندگان در خصوص حمايت از پيام‌رسان‌هاي داخلي تاكيد كرد: رسانه ملي از تمام پيام رسان هاي معتبر داخلي به طور يكسان حمايت و تبليغ مي‌كندو آن را وظيفه رسانه ملي در اين مقطع حساس مي‌داند.
دراين نشست قائم مقام رئيس سازمان ، معاونان سيما، صدا و برون‌مرزي ، مدير شبكه ايران كالا و مديركل بازرگاني سازمان گزارش تفصيلي از عملكرد دوماهه سازمان در زمينه حمايت از كالاي ايراني ارائه كردند. 
جمشيد جعفرپور رئيس كميسيون فرهنگي در پايان با جمع‌بندي ديدگاه‌هاي مطرح شده در اين نشست گفت: اثر گذاري رسانه ملي غيرقابل انكار است و جنگ رواني دشمن عليه سازمان صداوسيما گواه اين مدعاست. 
  جعفرپور همچنين خواستار تنوع بخشي به برنامه‌هايي كه از كالاي ايراني حمايت مي‌كنند شد و گفت: جذابيت برنامه‌ها را بايد هم از نظر محتوايي هم ساختاري بالابرد. وي افزود: مي‌توان با بهره‌مندي از ديدگاه‌هاي جوانان نخبه و متعهد راه‌كارهاي بهتري در اين زمينه انديشيدوميدان تبليغات رسانه‌اي را جهت‌گذاري كرد. 
وي گزارش رسانه‌ملي را به اين كميسيون، در زمينه عملكرد سازمان در حمايت از كالاي ايراني و برنامه‌هايي كه تدارك ديده است را موثر و دقيق توصيف كرد و افزود: از تلاش‌هاي رسانه ملي در اين زمينه قدرداني مي كنيم و اميدواريم بتواند تا آخر سال اين برنامه‌ها به ثمر برسد.
در اين جلسه برخي از نمايندگان كميسيون فرهنگي پيشنهادات، نظران و انتقادات خود را درباره برنامه‌هاي صداوسيما با محوريت حمايت از كالاي ايراني بيان داشتند.
اكثريت نمايندگان حاضر سازمان صداوسيما را پيشتاز در حمايت از كالاي ايراني دانستند و خواستار توجه بيشتر به اين مهم شدند.