Skip to Content

در صورت ورود مجمع تشخیص به مصوربات مجلس، قانون اساسی باید اصلاح شود

فزهنگی

یک نماینده مجلس شورای اسلامی می‎گوید اگر قرار باشد مجمع تشخیص مصلحت نظام به مصوبات مجلس ورود کند، باید قانون اساسی اصلاح شود. نظارت بر مجلس از طریق شورای نگهبان صورت می‎گیرد و نه مجمع.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی مجلس تی وی به نقل از ایرنا؛ محمدحسین فرهنگی، نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی درباره انتقاداتی که اخیرا به اقدامات مجمع تشخیص مصلحت نظام وارد می‎شود، به ایرناپلاس می‎گوید: یکی از وظایف مجمع تشخیص مصلحت نظام، رفع اختلاف بین مجلس و شورای نگهبان است.

فرهنگی در ادامه تصریح می‎کند: از ابتدا دو نظر حقوقی درباره مجمع وجود داشته اما هیچ کدام از این دو مورد در قانون نیامده. یکی این است که گفته می‎شود مجمع تنها می‎تواند نظر «بله» و «خیر» بدهد، یعنی این‎که نظر مجلس و یا شورای نگهبان را رد کند یا بپذیرد. نظر دیگر هم این است که رفع اختلاف صرفا به تأیید و عدم تأیید برنمی‎گردد بلکه برای رفع اختلاف، می‎تواند راه‎حل‎های بینابینی اتخاذ کند.
وی می‎افزاید: موضوع اصلی این است که مسئولانی در مجمع اعلام کردند که باید بر مصوبات مجلس نظارت داشته باشند و این نظارت محل بحث است. نظارت هم باید از طریق شورای نگهبان صورت بگیرد و نه از طریق مجمع. اگر قرار باشد مجمع به مصوبات مجلس ورودی داشته باشد باید قانون اساسی اصلاح شود.
آیت‎الله آملی لاریجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در اولین حضور خود به عنوان رئیس مجمع گفت: اگر در جامعه اسلامی با معضلی مواجه شویم بعد از ارجاع مقام معظم رهبری، مجمع تشخیص در پی حل معضل خواهد بود و سیاست‌هایی که به نحو پیشنهادی خدمت مقام معظم رهبری تقدیم می شود و همچنین تنافی برخی آرا بین مجلس شورای اسلامی و شورای محترم نگهبان پدید آید مصالح جامعه را تشخیص و تصویب می کند، البته در حقیقت تنافی و تعارضی در بین نیست، چرا که شورای نگهبان بر حسب وظیفه قانونی، خلاف شرع و خلاف قانون اساسی و مجمع تشخیص مصلحت نظام، مصلحت را تشخیص می دهند و لذا بعضا وقتی برخی فقهای شورای نگهبان در مجمع حضور پیدا می کنند، برای تشخیص مصلحت، رای و نظری غیر از آنچه در شورای نگهبان داده اند، می دهند. لذا تعبیر تعارض که در متن آئین نامه مجمع تشخیص مصلحت نظام آمده، دقیق نیست و در واقع مجمع از حیث مصلحت نظر می دهد و این هیچ تنافی با وظیفه شورای نگهبان ندارد و به لحاظ نتیجه ، نظر مجمع حاکم است.
محمود صادقی، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی نیز در این باره به ایرناپلاس گفته‎بود که اختیار رهبری، نظارت بر حسن اجرای سیاست‎ها است و نه قانونگذاری و مداخله. قانون اساسی، مجلس را نهادی برای قانون گذاری مشخص کرده‎است، خود این کار مجمع، خلاف فلسفه تشکیل مجمع و فرمان امام است و مجموعا باعث تداخل قوا می‎شود. از مجمع انتظار می‎رود معضلات نظام را حل کند نه این‎که به آن اضافه کند.