Skip to Content

عبور طرح تحریمی ایران از مجلس نمایندگان تا مجلس سنا

طرح تحریمی ایران، روسیه و کره شمالی در دو مجلس نمایندگان و سنا آمریکا تصویب شده و در انتظار اعلام نظر رئیس جمهور این کشور است که اگر ترامپ بخواهد آن را وتو کند مجالس آمریکا باید مجدد طرح مذکور را مورد بررسی قراردهند.
 
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی مجلس تی وی به نقل از خانه ملت؛ ایران این روزها به موضوع داغ در قوای سه گانه آمریکا تبدیل شده و از همه مهتر قوه مقننه این کشور در هر سه مجلس خود درگیر مسائل ایران است که راهی پیدا کند تا فشار خود را بر ایرانی افزایش دهد که ثابت کرده است زیر سلطه هیچ کشوری نمی رود.

مهمترین تلاش این روزهای قوه مقننه ایالات متحده اعمال تحریم های غیر هسته ای علیه ایران، روسیه و کره شمالی است که بسیاری از رسانه های فارسی زبان به اشتباه این تلاش را به نام مجلس کنگره آمریکا زده اند در حالی که چنین نیست.

 روند قانونگذاری در این کشور بسیار پیچیده و در عین حال شفاف است، آنها برای تصویب قانون خود سه مجلس مختلف با ابعاد کمی و کیفی متفاوت دارند به نحوی که اول در مجلس نمایندگان کلیه لوایح برای تحصیل درآمد تصویب می شود و سپس برای بررسی بیشتر و با نگاه کلان تر به مجلس سنا فرستاده می شود.

با این حال سناتورها می توانند در باره مصوبه مجلس نمایندگان اصلاحات پیشنهادی داشته باشند و آن مصوبه را تغییر دهند.

با این حساب مصوبه تحریمی ایران در ابتدا در مجلس نمایندگان آمریکا مطرح شد و با با کسب ۴۱۹ رأی موافق در برابر تنها ۳ رأی مخالف (۰.۷ درصد آراء) به تصویب رسید. طبق قانون اساسی این کشور برای بررسی نهایی به مجلس سنا ارسال شد که سناتور ها نیز روز پنجشنبه پنجم مردادماه طرح تحریم‌های ایران، روسیه و کره شمالی را با رای قاطع تصویب کردند.

این مجلس با ۹۸ رای موافق در مقابل دو رای مخالف بر طرح مجلس نمایندگان در خصوص تحریم‌های تازه علیه سه کشور  مهر تایید زدند. این طرح نسخه تازه ای از طرح سنای آمریکا است که در ۲۵ خردادماه با ۹۸ رای موافق و دو رای مخالف تصویب شد.

این طرح اکنون برای قانونی شدن به کاخ سفید فرستاده می شود و با امضای رییس جمهوری به قانون تبدیل خواهد شد. در صورتی که رییس جمهوری آمریکا این طرح را وتو کند، مجلس سنا و مجلس نمایندگان آمریکا برگردانده می شود.

در صورت وتوی طرح توسط رییس جمهور ی آمریکا، دو سوم در مجلس نمایندگان و در مجلس سنا باید به این طرح رای دهند تا وتوی رئیس‌جمهور باطل و این طرح به قانون تبدیل شود.

در قانون اساسی آمریکا و در بخش روند قانون گذاری دراین کشور آمده است که  "هر لایحه‌ای که به تصویب مجلس نمایندگان و سنا برسد، پیش از آنکه به صورت قانون درآید تقدیم رئیس جمهور ایالات متحده خواهد شد: رئیس جمهوری در صورت تأیید، آن را امضا می‌نماید، در صورت عدم تأیید آن را، با ذکر دلایل مخالفت به مجلسی که لایحه در آن تصویب شده‌است ارجاع خواهد داد و مجلس مزبور ضمن درج موارد مخالفت در نشریه خود، در لایحه تجدید نظر خواهدکرد. چنانچه بعد از تجدید نظر فوق، لایحه با رای دو سوم اعضای آن تصویب شود، همراه با مواد مخالفت به مجلس دیگر ارسال خواهد شد تا به روش مشابه، آن را بررسی نماید و در صورتی که دو سوم اعضای مجلس مزبور نیز آن را تأیید نمایند به صورت قانون در خواهد آمد، ولی در همه این موارد آرای هر دو مجلس به صورت «آری» و «نه» مشخص خواهد شد و اسامی موافقان و مخالفان لایحه در هر یک از مجلسین، در نشریه آن مجلس ثبت خواهد شد. اگر لایحه‌ای پس از ارائه به رئیس جمهوری ظرف مدت ده روز (بدون احتساب یکشنبه‌ها) توسط وی اعاده نگردد، لایحه امضا شده تلقی خواهد شد و به صورت قانون در خواهد آمد، مگر اینکه کنگره طی دوره فترت از ارجاع آن امتناع ورزد که در این حالت، لایحه به صورت قانون در نخواهد آمد."

مجلس سنای آمریکا نزدیک سه ماه گذشته طرحی با عنوان "مقابله با اقدامات بی‌ثبات‌کننده ایران" که به طرح S722 معروف بود را تصویب و به مجلس نمایندگان آمریکا ارسال کرده بود که ایراد شکلی و مالی داشت، اعضای مجلس نمایندگان با اصلاح موارد مذکور و افزایش آن به کره شمالی طرح را تصویب و برای بررسی مجدد به مجلس سنا ارسال کردند  و اکنون منتظر اعلام نظر دونالد ترامپ رئیس جمهور کشورشان هستند.

اما باید گفت که مجلس کنگره آمریکا در هر سال حداقل یک بار تشکیل جلسه می‌دهد، و جلسه مزبور در اولین دوشنبه ماه دسامبر است، مگر اینکه نمایندگان به موجب قانون روز دیگری را تعیین کنند. همچنین مجلس قانونگذاری هر ایالت، زمان، مکان و شیوه برگزاری انتخابات سنا و مجلس نمایندگان را مشخص خواهد کرد؛ ولی کنگره در هر زمان، از طریق وضع قانون می‌تواند مقررات مزبور را به جز در موارد مربوط به مکان انتخاب سناتورها، تنظیم نماید و یا تغییر دهد.

با این حال باید گفت که مجلس کنگره آمریکا در مواردی چون وضع و وصل مالیات‌ها، عوارض گمرکی، تعرفه‌ها، مالیات‌های غیرمستقیم، پرداخت بدهی‌ها و تأمین دفاع مشترک و رفاه عمومی ایالات متحده اختیار دارد.

همچنین این مجلس به موضوعاتی  از جمله دریافت وام با استفاده از اعتبار ایالات متحده،  وضع مقررات برای تجارت با کشورهای خارجی، تجارت بین ایالتهای مختلف و تجارت با قبایل سرخ‌پوست و تهیه قانون واحد برای اعطای تابعیت و قوانین واحد در مورد ورشکستگی در سراسر ایالات متحده ورود می کند.

انتشار پول، تعیین ارزش آن و ارزش پول خارجی و تعیین معیارهای وزن و اندازه‌گیری، تعیین مجازات جعل اوراق بهادار و پول رایج ایالات متحده، تأسیس ادارات پستی و ایجاد راه‌های مراسلاتی و تشویق پیشرفت علم و هنرهای سودمند از راه حفظ حق انحصاری برای تالیفات و اختراعات نویسندگان و مخترعان برای مدت زمان محدود  از حوزه اختیارات مجلس کنگره است.

این مجلس در خصوص تشکیل دادگاه‌های تالی دیوان کشور،  تعریف و مجازات دزدی‌های دریایی وجنایات ارتکابی در دریاهای آزاد و جرایم بر علیه حقوق ملل،  اعلان جنگ «صدور مجوز اقدام مقابله به مثل» و وضع قوانین مربوط به متصرفات زمینی و دریایی، تشکیل ارتش وحمایت از آن و تشکیل و نگهداری نیروی دریایی اظهار نظر می کند.

نمایندگان مجلس کنگره آمریکا وضع مقررات برای اداره نیروهای زمینی ودریایی و ایجاد نظم در میان آنها،فراخوانی نیروهای مردمی برای اجرای قوانین اتحادیه، سرکوب شورش‌ها و دفع تهاجمات  و سازماندهی، تأمین سلاح و منظم ساختن نیروهای شبه‌نظامی و ترتیب به خدمت گرفتن بخشی از آنان را بر عهده دارند.

و تدوین کلیه قوانین ضروری و مقتضی برای اِعمال اختیارات آینده و سایر اختیاراتی که به موجب این قانون اساسی به دولت ایالات متحده یا هر وزارتخانه یا دستگاه اجرایی واگذار شده بر عهده مجلس کنگره آمریکا است.