Skip to Content

وزارت صمت مکلف به ساماندهی و ارتقاء کیفیت خودروهای سنگین وارداتی و داخلی شد

نمایندگان مجلس مسئولیت شرکت‌های خودروسازی داخلی و خارجی را به میزان دخالت نقص خودرو در علت وقوع تصادف و نقش ایمنی خودرو در میزان خسارت و تلفات حادثه مشخص کردند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی مجلس تی وی، نمایندگان  در نشست علنی امروز (یکشنبه 29 اردیبهشت) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی طرح یک فوریتی ساماندهی بازار خودرو با ماده (7) این طرح موافقت کردند.

در ماده (7) این طرح آمده است: در صورت وقوع تصادف در دوره تضمین (گارانتی) و ارجاع به کارشناسی، کارشناسان رسمی موظفند میزان عیب و نقص ناشی از تولید خودرو در ایجاد تصادف و عامل حادثه را ذکر نمایند. شرکت سازنده داخلی یا نماینده رسمی شرکت سازنده خارجی به میزان دخالت نقص خودرو در علت وقوع تصادف و نقش ایمنی خودرو در میزان خسارت و تلفات حادثه، دارای مسؤولیت مدنی است.

همچنین نمایندگان با ماده (8) این طرح موافقت کردند.

 

ماده (8) بدین شرح است: منظور از خودرو در این قانون انواع خودروی سواری، وانت، مینی بوس، اتوبوس، کامیون، کامیونت، کشنده تریلر و موتورسیکلت است

در ماده (9) که به تصویب نمایندگان رسید، آمده است: وزارت صنعت، معدن و تجارت مکلف است با همکاری سازمان ملی استاندارد، سازمان نظام مهندسی معدن و سازمان نظام مهندسی کشاورزی ظرف مدت شش ماه پس از لازم الاجراء شدن این قانون، نسبت به ساماندهی و ارتقای کیفیت سایر خودروهای سنگین وارداتی و تولید داخل از جمله ماشین های راهسازی، معدنی، کشاورزی و منابع طبیعی اقدام نماید.

همچنین نمایندگان با ماده (10) این طرح موافقت کردند.

ماده (۱۰) بدین شرح است:  با تصویب این قانون و با توجه به لازم الاجراء شدن قانون تقویت و توسعه نظام استاندارد مصوب 4/9/1396 قانون ارتقاء کیفی تولید خودرو و سایر تولیدات صنعتی داخلی مصوب 26/12/1389 نسخ و ملغی الاثر می گردد و وزارت صنعت، معدن و تجارت موظف است گزارش اجرای این قانون را هر شش ماه یکبار به کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی تقدیم کند