Skip to Content

گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی مجلس تی وی از مصوبات جلسه علنی مجلس شورای اسلامی (5 آبان ماه)

گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی مجلس تی وی از مصوبات جلسه علنی مجلس شورای اسلامی (5 آبان ماه)


با رأی موافق نمایندگان صورت گرفت؛

گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی مجلس تی وی از مصوبات جلسه علنی مجلس شورای اسلامی (5 آبان ماه)

ترکیب کمیسیون بازرسی انتخابات مجلس مشخص شد

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی مجلس تی وی، نمایندگان در نشست علنی سه شنبه (5 آبان‌ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس با پیشنهاد محمد دهقان نماینده طرقبه مبنی بر بازگشت به طرح اولیه، با ماده 11 آن با 133 رأی موافق، 25 رأی مخالف و 11 رأی ممتنع از مجموع 213 نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

براساس ماده 11 طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات ماده 57 طرح اولیه به شرح ذیل اصلاح شده است:

به منظور نظارت و کنترل نحوه تبلیغات نامزدها و هزینه آن، در هر استانی کمیسیونی به نام کمیسیون بازرسی تبلیغات انتخابات مجلس شورای اسلامی زیر نظر رئیس ستاد انتخابات استان در محل استانداری حوزه انتخابیه با ترکیب زیر تشکیل می‌گردد.

1- نماینده هیات نظارت استان

2- نماینده رئیس دادگستری استان

3- نماینده صدا و سیمای مرکز استان

4- نماینده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

5- نماینده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران

همچنین در تبصره 1 آمده است کمیسیون بازرسی تبلیغات موظف است پیش از شروع تبلیغات راهنمایی و ارشادات لازم را در چارچوب قوانین و مقررات در خصوص نحوه تبلیغات به نامزدها و ستادهای انتخاباتی ارائه و بر نحوه اجرای قانون توسط کاندیداها در طول دوره انتخابات نظارت نمایند. نامزدها و ستادهای انتخاباتی موظفند براساس راهنمایی‌های کمیسیون مذکور عمل کنند و از انجام هزینه‌های غیر متعارف خودداری نمایند.

همچنین در تبصره 2 ماده مذکور آمده است که کمیسیون بازرسی تبلیغات در صورت مشاهده هرگونه تخلف در انجام تبلیغات توسط نامزدها و یا ستادهای انتخاباتی موظف است مراتب را به نامزدها و مسئولان ستادهای مزبور تذکر دهد. در صورت تکرار کمیسیون مزبور پس از بررسی تخلف موضوع را به هیات نظارت استان اعلام می‌نماید.

 

دست‌اندرکاران امور اجرایی و نظارتی از اعلام‌نظر درمورد نامزدهای انتخاباتی منع شدند

همچنین نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی ماده 13 طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس با 168 رأی موافق، 6 رأی مخالف و 9 رأی ممتنع از مجموع 227 نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

ماده 13 طرح مذکور عبارت است از: اعضای شورای نگهبان، اعضای هیات‌های نظارت شورای نگهبان، رئیس جمهور، وزیر کشور و معاونان و مشاوران آن‌ها، رئیس ستاد انتخابات کشور، استانداران، فرمانداران و معاونان و مشاوران آن‌ها و اعضای هیات‌های اجرایی انتخابات و بازرسان و سایر دست اندرکاران امور اجرایی و نظارتی انتخابات نمی توانند به نفع یا به ضرر نامزدها و جریان‌های سیاسی در انتخابات اعلام نظر نمایند.

مخالفت نمایندگان با پرداخت هزینه از سوی کاندیداهای مجلس به شهرداری‌ها برای تبلیغات شهری

وکلای مردم در جریان بررسی طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی با ماده 12 این طرح مخالفت و آن را حذف کردند.

نمایندگان  با 155 رأی موافق، 33 رأی مخالف و 10 رأی ممتنع از مجموع 224 با حذف ماده 12 این طرح موافقت کردند، چرا که معتقد بودند پرداخت هزینه به شهرداری‌ها برای تعیین محل نصب موارد تبلیغاتی خارج از عدالت است.پرداخت هزینه‌ تبلیغات به شهرداری‌ها، بار مالی اضافی برای کاندیداهاست.

براین اساس، نادر قاضی‌پور پیشنهاد حذف این ماده را مطرح کرد و گفت: براساس این ماده واحده باید هزینه‌ای به شهرداری‌ها برای تبلیغات صورت گیرد که این بار مالی اضافی برای کاندیدا به شمار می‌رود و امکان آن در تمامی شهرها فراهم نیست.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اگر این ماده واحده تصویب شود، هیات اجرایی، بخشدار و فرماندار محل‌های مناسب را به برخی افراد می‌دهند که این با عدالت سازگار نیست.

در ادامه ابوذر ندیمی در مخالفت با این پیشنهاد گفت: اگر قرار است کاندیدایی تبلیغ خود را انجام دهد، باید هزینه‌اش را بپردازد. به چه دلیل شهرداری باید از جیب خود برای کاندیدا خرج کند؟ در اصل شهرداری‌ وظیفه‌ای برای انجام این کار ندارد. امروزه شهرداری‌ها در شهرهای کوچک از لحاظ مالی نیز با مشکلاتی روبرو هستند.

امکان تبلیغات بیشتر برای کسانی که به مراکز ثروت وصل هستند

همچنین محسن علیمردانی در موافقت با پیشنهاد قاضی‌پور گفت: ماده واحده مذکور باعث می‌شود کسانی که پول بیشتری دارند و به مراکز ثروت وصل هستند، امکان تبلیغات بیشتری برایشان فراهم شود و این مسئله گاهی باعی می‌شود حتی سایر دستگاه‌های اجرایی نیز به سمت پول کشیده شوند.

در ماده 12 این طرح که نهایتا به تصویب نمایندگان نرسید، آمده بود: هیات اجرایی مرکز هر حوزه انتخابیه موظف است با همکاری شهرداری و بخشداری‌ها، محل‌های مجاز برای نصب موارد تبلیغاتی از جمله اعلامیه، عکس و پوستر را تعیین کند و فضاهای مربوط به هر نامزد را با رعایت عدالت در سطح کل حوزه انتخابیه مشخص و سهم از نامزد از هزینه را ابلاغ نماید و پس از واریز هزینه امکان نصب موارد تبلیغاتی در محل‌های مذکور را بدهد.


نصب آگهی تبلیغاتی انتخاباتی در تمام اماکن دولتی ممنوع اعلام شد

بهارستانی ها در جریان رسیدگی به طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی با بازگشت ماده 14 این طرح به ماده 12 طرح اصلی به پیشنهاد محمد دهقان با 125 رأی موافق، 43 رأی مخالف و 21 رأی ممتنع از مجموع 229 نفر نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

ماده 12 طرح اصلاح قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی به این ترتیب ماده 61 قانون انتخابات را اصلاح می کند که: الصاق اعلامیه، پوستر و هرگونه آگهی تبلیغاتی روی علائم راهنمایی، تابلوی بیمارستان ها و تابلوی مدارس و سایر موسسات آموزشی و سازمان های عمومی و ادارات دولتی و سازمان های وابسته به دولت و اتومبیل های دولتی و اتوبوس های شرکت واحد اتوبوسرانی و تأسیسات عمومی و دولتی و صندوق های پست،‌باجه های تلفن،‌ پست های برق و تلفن،‌ تابلوها و همچنین اماکن بخش خصوصی(مگر با رضایت مالکان یا متصرفان) در سراسر کشور ممنوع می باشد.

استفاده از آرم الله و تصویر امام‌خمینی و رهبرانقلاب در پوسترهای تبلیغاتی مجاز است

مجلسی ها در جریان بررسی طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی ماده 15 این طرح را به تصویب رساندند.

براین اساس، نمایندگان با حذف یکی از بندهای این ماده که به ممنوعیت استفاده از نام و آرم الله و تصویر رهبر کبیر انقلاب و مقام معظم رهبری در پوسترها و بروشورهای تبلیغاتی اشاره داشت، موافقت کردند.

گفتنی است مهرداد بذرپاش به عنوان پیشنهاد دهنده حذف این بند گفت: از این بند اینگونه برداشت می‌شود که کاندیداها از عکس رهبری و امام (ره) قصد سوءاستفاده دارند.

نماینده مردم تهران در مجلس تاکید کرد: شاید توجیه این باشد که بعد از انتخابات، این عکس‌ها زیر دست و پا می‌افتند که باید برای آن نیز راهکاری در نظر گرفته شود تا با این مشکل روبرو نشویم؛‌ اما نمی‌توان از ترویج فضایل اخلاقی دست برداشت؛ یا اینکه به واسطه آنکه نام الله در پرچم ایران درج شده از این پرچم برای تبلیغات استفاده نکرد.

بعد از این اظهارات نمایندگان با 112 رأی موافق، 36 رأی مخالف و 9 رأی ممتنع از مجموع 199 نماینده حاضر در جلسه با حذف این بند موافقت کردند.

گفتنی است اصل ماده نیز که به نحوه فعالیت‌های انتخاباتی کاندیدا و اقدامات ممنوعه در این امور اشاره دارد، نیز با 138 رأی موافق، 15 رأی مخالف و 5 رأی ممتنع از مجموع 201 نماینده حاضر در مجلس به تصویب رسید.

براین اساس در ماده 15 این طرح آمده است:

ماده 65 مکرر- در فعالیت‌های تبلیغاتی انتخابات، انجام امور زیر ممنوع است و مرتکبان تحت پیگرد قانونی قرار می‌گیرند.

1- نوشتن یا اظهار مطالب خلاف واقع

2- دیوار نویسی

3- انتشار اعلام نظر مقامات و اشخاص موضوع ماده (60) این قانون

4- فریب و اغوای مردم از طریق سوءاستفاده از اعلام نظر یا عکس شخصیت‌ها و مقامات دولتی مذکور در ماده (29) این قانون

5- تبلیغ علیه نامزدها و هرگونه هتک حرمت و حیثیت آنان

6- تخریب یا پاره کردن عکس و دیگر آثار تبلیغاتی نامزدها در مهلت قانونی تبلیغات که در محل‌های مجاز الصاق شده و یا قرار گرفته باشد.

7- انجام هرگونه فعالیت تبلیغاتی نظیر سخنرانی و انتشار محموله‌های تبلیغاتی به نفع نامزد خاص خارج از مهلت قانونی تبلیغات

8- اخلال و برهم زدن اجتماعات و سخنرانی‌های قانونی و تعرض به ستادهای انتخاباتی نامزدها

9- استفاده از هرگونه آثار تبلیغاتی از سوی نامزدها و طرفداران آنان اعم از آثار کاغذی، پارچه‌ای، مقوایی، فلزی یا هر جنس دیگر با ابعاد بیشتر از 50 در 70 سانتیمتر

10- استفاده از کاروان‌های تبلیغاتی و استفاده از بلندگو در خارج محیط سخنرانی

11- انجام هریک از امور فوق از طریق کلیه شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی   

در تبصره آن نیز آمده است: متخلفان از مفاد این ماده به یکی از مجازات‌های درجه شش محکوم می‌شوند.